محققان و سازمان­‌های مختلف تعاریف متفاوتی از شبکه­‌های اجتماعی ارائه نموده‌اند. شبکه‌های اطلاعاتی از اصطلاح شبکه­‌های اجتماعی برای اشاره به خدمات اینترنتی استفاده می­‌کنند به این صورت که کاربران یک سری خدمات را از محتوای آنلاین آن استخراج می‌کنند. شبکه­‌های اجتماعی در حال تبدیل شدن به یک ابزار بسیار مهم در کشاورزی است، زیرا توانایی برقراری ارتباط با کشاورزان و فعالان کشاورزی را از سراسر جهان با فاصله‌های جغرافیایی بزرگ و دور مهیا نموده است.


مزایای استفاده از شبکه­‌های اجتماعی

  • صرفه‌جویی در وقت
  • دسترسی کشاورزان به منابع اطلاعات قابل اعتماد، به موقع و مناسب
  • به اشتراک گذاری اطلاعات و فناوری‌های نوین کشاورزی
  • شنیدن مسائل و مشکلات کشاورزان
  • دسترسی آسان به تحقیقات توسعه یافته کشاورزی
  • ایجاد سرمایه‌ای اجتماعی به واسطه اعتمادسازی
  • تعامل و دخالت اعضای جامعه
  •  ایجاد فرصت‌ها در ارائه ایده‌ها و اطلاعات جدید در عمل
  •  شکل‌گیری گروه­‌های خاص علاقمند و همکاری بین آن‌ها
  • بین المللی‌سازی و محلی‌سازی به واسطه شبکه اجتماعی
  •  انتقال سریع تکنولوژی و نوآوری به هر نقطه از دنیا و چگونگی سازگاری با تغییرات محیطی


کاربرد شبکه­‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در افزایش تعاملات و جریان اطلاعات بین بازیگران مختلف درگیر در نوآوری‌های کشاورزی و همچنین افزایش ظرفیت‌های توسعه کشاورزی و ارائه دهندگان خدمات مشاوره ای دارند.

 اهمیت و ضرورت ایجاد شبکه‌های اجتماعی

کشاورزان نیازهای اطلاعاتی خویش را از شبکه‌های اجتماعی برای جستجوی انواع اطلاعات کشاورزی اعم از علمی، آموزشی و فناوری همچون مواد شیمیایی کشاورزی و اطلاعات فنی به دست می­آورند. به غیر از این، اکثر کشاورزان به اطلاعات کشاورزی بر مبنای بازار و علاقمندی آن، قیمت و سهامداری در دسترس، امکانات اعتباری، منابع و شرایط در شبکه‌های اجتماعی نیاز دارند،  این نوع اطلاعات را معمولاً می‌توان از طریق شبکه‌های اجتماعی، اینترنت و خدمات ترویج به دست آورد. تحقیقات مختلف در سایر نقاط دنیا نشان داده که در این زمینه کشاورزان برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی دیدگاهی مثبت دارند. شبکه‌های اجتماعی فرصتی برای برقراری ارتباط و کنش متقابل با مخاطبان کشاورزی ایجاد می­‌کند و ضمن آموزش و کمک به آن‌ها برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد صنایع کشاورزی، باعث ارتقاء و تسهیل در برنامه‌های ترویج می‌شود.

 

شیوه ارسال اثر

  • تمامی شبکه­‌های اجتماعی که در قالب کانال یا گروه­‌های تخصصی با مخاطبان خاص در موضوعات مختلف بخش کشاورزی طراحی و اجرا شده است، می‌توانند در بخش مسابقه شرکت کنند.
  • وب سایت­‌های طراحی شده با موضوعات مختلف بخش کشاورزی توسط ( اشخاص حقیقی و حقوقی) که به مدت ۶ ماه فعالیت مستمر داشته باشند، می‌توانند در بخش مسابقه شرکت کنند.
  • شرکت کنندگان در بخش شبکه اجتماعی و وب سایت‌ها باید فاقد هرگونه شکایت یا منع قانونی فعالیت از طرف مراجع قضایی باشند.